اخباراخبار ايرانبین الملل

واکنش تهران به کشته شدن نیلفروشان؛ چهره‌ای کلیدی در ترور و سرکوب معترضان

عباس عراقچی، وزیر خارجه تهران، در اظهاراتی تأکید کرده که کشته شدن عباس نیلفروشان، فرمانده تروریست نیروی قدس سپاه پاسداران در لبنان، بی‌پاسخ نخواهد ماند. عراقچی در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «کشته شدن نیلفروشان هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه دیپلماسی نیز همه ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک، حقوقی و بین‌المللی را برای پیگرد جنایتکاران و حامیان آن‌ها به کار خواهد بست.»

نیلفروشان در جریان حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله کشته شده و به عنوان معاون عملیات سپاه پاسداران و یکی از فرماندهان اصلی در سرکوب اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که از شهریور ۱۴۰۱ در جغزافیای ایران آغاز شد، شناخته می‌شود. او در آخرین نوشته خود در شبکه اجتماعی «ایکس» عنوان کرده بود: «زخم‌ها در برابر زخم، دست و پا نزنید. ۸۱ سالگی را نمی‌بینید، ضلع غربی را باز می‌گذاریم، شرط آن شنا بلد بودن است.» با این حال، برخی کاربران این شبکه نوشتند که او خود ۵۹ سالگی را ندیده است.

نام نیلفروشان اکنون در کنار دیگر فرماندهانی قرار دارد که در سال‌های گذشته توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند. از جمله این فرماندهان می‌توان به «محمدرضا زاهدی» اشاره کرد که در حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق کشته شد. گفته می‌شود نیلفروشان پس از زاهدی مسئولیت فرماندهی محور لبنان در سپاه تروریستی پاسداران را بر عهده گرفت.

بسیاری از فرماندهان سپاه تروریستی پاسداران که در سوریه، لبنان یا عراق کشته شده‌اند، مانند حسن شاطری و قاسم سلیمانی، سابقه شرکت در سرکوب اعتراضات داخلی جغرافیای ایران را دارند. نیلفروشان به دلیل نقش «فعالانه» در سرکوب‌های اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و واکنش به معترضان، تحت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار داشت. او در ۱۶ دی ۱۴۰۱ گفته بود: «برای فروپاشی باید از دریای خون گذشت» و به همین دلیل نامش در کنار ۱۷ تن دیگر در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت.

رسانه‌های حکومت تهران او را به‌عنوان یکی از مهره‌های اصلی در تقویت آرمان‌های مقاومت معرفی می‌کنند و معتقدند حضور استراتژیک او در پشت صحنه‌های نظامی و دیپلماتیک محور مقاومت، قدرت آن‌ها را در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی افزایش داده است. نیلفروشان بارها علیه اسرائیل موضع‌گیری‌های نظامی انجام داده و این کشور را تهدید کرده است.

او در مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی گفته بود: «تربیت‌یافتگان حاج قاسم به‌زودی در بیت‌المقدس و تل‌آویو جنایتکاران صهیونیست را از مخفیگاه‌هایشان بیرون خواهند کشید و انتقام خون فلسطینی‌ها را خواهند گرفت.»

کشته شدن عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، به‌عنوان یک رویداد مهم در عرصه نظامی و سیاسی در ایران و منطقه به شمار می‌رود و انتظار می‌رود که تبعات آن بر روابط ایران با دیگر کشورها و همچنین واکنش‌های نظامی جدیدی را به دنبال داشته باشد.

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا