گوناگون

مردم روستاهای اهواز از آب آشامیدنی آلوده استفاده می‌کنند

سعیده بندر

در شرایطی که بیماری کرونا در منطقه احواز بیداد می‌کند و نبود آب آشامیدنی سالم به قطعی برق هم افزوده شده و امکانات اولیه زندگی از این مردمی که روی لوله های نفت زندگی می کنند سلب شده است، مسئولان کشوری همچنان به دنبال دغدغه‌ها پست‌های مدیریتی و جناح بندی‌ها هستند.به گزارش رسانه‌های محلی، بسیاری از این روستاها از جمله روستای «خاور سید خلف» در شمال غربی احواز، از آب آشامیدنی نا سالم استفاده می کنند. شایان ذکر است که کمبود و بی آبی در شهر ها و روستاهای منطقه  احواز ناشی از اجرای ‏طرح های انتقال آب بین حوضه‌ای، سد سازی‌های غیر کارشناسی و عدم مدیریت صحیح منابع آب،است. در حال حاضر زنان و دختران روستایی مناطق پایین دست دز، کارون و کرخه مجبورند تا بخشی از آب ‏مصرفی خانواده را از آب شور چاه و آب آلوده یک کانال اطراف روستا برداشت کنندر این در حالی است که بسیاری از این روستاها از جمله روستای خاور سید خلف در شمال غربی اهواز، در فاصله چند صد متری ‏رودخانه دز قرار دارد. شایان ذکر است، کارون، پرآب‌ترین رودخانه ایران درحال حاضرحال خوشی ندارد و تصاویر متعددی از خشک شدن آن منتشر شده است. این در حالی است که کارشناسان بارها انتقادات متعددی را به ساخت سد های غیر اصولی و اقدامات جهادی قرارگاه های سد سازی اعلام کرده بودند.

محمد درویش، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و فعال محیط زیست می‌گوید: مهم‌ترین دلیل خشکی کارون سدها هستند. این سدها و مخازان باعث شدند تا بخش قابل توجهی از آب رودخانه‌ها، بالادست حوضه‌های آب‌خیز بارگذاری شود.

وی معتقد است نه تنها سد گتوند بلکه مجموع سدهای ساخته شده باعث خشکسالی در آن منطقه شده است و در شرایطی که آورد کارون، به صورت میانگین حدود ۱۴ یا ۱۵ میلیارد متر مکعب بود، این رقم امسال به کمتر از ۷ یا ۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.

براساس گفته کارشناسان ، منطقه احواز شبکه فاضلاب ندارد. نکته جالب این ماجرا این است که میلیاردها تومان پول برای ساختن سد در کارون وجود داشته اما درصد بسیار کمی از آن برای بازچرخانی آب هزینه نشده است.

به گفته درویش ، در حوضه کارون، ساختن تصفیه‌خانه‌ها منجر به استفاده از پسآب‌های بسیار زیادی که وجود دارد، نشده است و پسآب‌ها و شیرآب‌ها، کیفیت آب احواز را نابود کرده است.

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا