اخباراخبار جهان عرببین الملل

واکنش‌ها به کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد حزب‌الله، در حمله هوایی اسرائیل

در پی حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت، ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان و تعدادی از اعضای ارشد این گروه کشته شدند. این حمله که روز جمعه ۳۰ شهریور رخ داد، واکنش‌های گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان به دنبال داشت.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای رسمی کشته شدن ابراهیم عقیل را تایید و او را به عنوان «یکی از رهبران ارشد» این گروه معرفی کرد. رسانه‌های نزدیک به حزب‌الله همچنین نام و تصویر ۱۲ عضو «یگان رضوان» را منتشر کردند که در این حمله جان باختند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که در این حمله، ابراهیم عقیل به همراه دست‌کم ۱۰ نفر از فرماندهان ارشد حزب‌الله کشته شدند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنشی کوتاه اظهار داشت: «اهداف ما واضح هستند و اقدامات ما خود گویای همه چیز است.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز تاکید کرد که این کشور به عملیات علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد تا امنیت ساکنان شمال اسرائیل تضمین شود.

این حمله همچنین با واکنش‌هایی از سوی ایران و گروه‌های نیابتی آن مواجه شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این حمله را «وحشیانه» و نقض حقوق بین‌الملل توصیف کرد.

گروه‌های حوثی و برخی گروه‌های عراقی نیز به همراه گروه حماس، این حمله را محکوم کردند.

ابراهیم عقیل، که به عنوان «مرد شماره دو نظامی حزب‌الله» شناخته می‌شد، در فهرست تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده قرار داشت.

او به دلیل نقش‌آفرینی در انفجار سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، یکی از چهره‌های کلیدی حزب‌الله در امور نظامی بود.

با تشدید تنش‌ها، شورای امنیت سازمان ملل نیز در جلسه‌ای به بررسی اوضاع لبنان و تنش‌ها در منطقه پرداخت و از کشورهای دارای نفوذ خواست که برای جلوگیری از افزایش خشونت‌ها اقدام کنند.

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا