اخباراخبار ايران

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: تشدید سرکوب زنان و دختران در دومین سالگرد اعتراضات سراسری 

کمیته مستقل بین‌المللی سازمان ملل امروز با انتشار گزارش ۱۱ صفحه‌ای تازه، هشدار داد که حکومت ایران دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، که به دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» شکل گرفت، تلاش‌های خود را برای سرکوب حقوق بنیادین زنان و دختران و «نابودی باقی‌مانده‌های فعالیت‌های زنان» شدت بخشیده است.

این کمیته در بیانیه‌ای، «طرح نور» را اقدامی سرکوبگرانه دانسته و اعلام کرده که مقامات، نقض حقوق بشر علیه زنانی که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کنند را تشویق کرده‌اند. طبق این بیانیه، «رفتار خشن از جمله ضرب و شتم و لگد زدن به زنان و دختران تشدید شده و نظارت تجسسی برای رعایت حجاب با استفاده از تکنولوژی بیشتر شده است.»

کمیته حقیقت‌یاب همچنین نگرانی خود از الگوی جدید صدور احکام اعدام برای زنان را ابراز کرده و تأکید کرده که مجازات اعدام به عنوان ابزار بازدارنده و ارعاب ایرانیان استفاده می‌شود. این روند، به گفته کمیته، بر خانواده‌های قربانیان اعتراضات، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و منتقدان دولت تأثیر منفی می‌گذارد.

بیانیه کمیته همچنین خاطرنشان کرده که «پاسخگویی معنادار برای نقض‌های فاحش حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از جمله جنایات علیه بشریت برای قربانیان و بازماندگان و زنان و کودکان دور از دسترس است.» به عقیده این کمیته، بدون ایجاد بازدارندگی برای دولت، دستیابی به حقوق بنیادین و آزادی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

کمیته حقیقت‌یاب از جمهوری اسلامی خواسته است تا فوراً تمامی اعدام‌های معترضان را متوقف و استفاده از مجازات اعدام را لغو کند. همچنین، این کمیته خواستار آزادی بدون قید و شرط زنان و کودکان معترض و توقف اجرای لایحه «حجاب و عفاف» شده است.

کمیته حقیقت‌یاب همچنین از کشورهای دیگر درخواست کرده تا وضعیت زنان و دختران ایرانی را در اولویت بالای دستور کار بین‌المللی قرار دهند و روند بررسی درخواست‌های پناهندگی و ویزای بشردوستانه را تسریع کنند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که حکومت تهران در آستانه دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی در «بازداشت گشت ارشاد»، به سرکوب شدید و بازداشت‌های گسترده روی آورده است.

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا