اخباراخبار اهواز

احضار کورش کرم‌پور، معلم، شاعر و روزنامه‌نگار برجسته، به دادگاه انقلاب آبادان

در پی تداوم فشارهای قضائی و امنیتی بر فعالان رسانه‌ای و فرهنگی، دادگاه انقلاب آبادان کوروش کرم‌پور، ماندانا صادقی، آرش قلعه‌گلاب و رضا محمدی، شاعر و همسر خانم صادقی، را برای حضور در جلسه‌ای که قرار است در روز ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شود، احضار کرد.

کورش کرم‌پور، شاعر، معلم  و روزنامه‌نگار 48 ساله اهل آبادان، که به دلیل آثار برجسته‌اش در عرصه ادبیات ایران و آبادان شناخته می‌شود، به دادگاه انقلاب آبادان احضار شده است. کرم‌پور، که صاحب‌امتیاز و مدیر مسئول روزنامه «یادگاری» است، به دلیل اشعارش به گویش آبادانی و آثار ادبی‌اش، از جمله «ولد زن» (۱۳۸۰)، «صادره از آبادان» (۱۳۸۳) و «پروردگارا ایران را به خاطر بسپار»، در میان مخاطبان خود به‌ویژه اهوازی ها جایگاه ویژه‌ای یافته است.

این شاعر و روزنامه‌نگار پیش از این نیز در دی‌ماه ۱۳۹۷ در مقابل دادگستری آبادان دستگیر و به یکی از بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه در اهواز منتقل شده بود. اکنون، در پی احضار به دادگاه انقلاب آبادان، نگرانی‌ها از تداوم فشارهای امنیتی و قضائی بر وی و سایر فعالان فرهنگی و رسانه‌ای افزایش یافته است.

کرم‌پور، که به دلیل اشعار و نوشته‌هایش در میان علاقه‌مندان به ادبیات از محبوبیت بالایی برخوردار است، به همراه ماندانا صادقی، آرش قلعه‌گلاب، و رضا محمدی به دادگاه احضار شده است. علت این احضارها هنوز مشخص نیست، اما سابقه فعالیت‌های انتقادی و رسانه‌ای این افراد می‌تواند در این تصمیم نقش داشته باشد.

ماندانا صادقی و همسرش، رضا محمدی، در مهرماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌شان در آبادان بازداشت شدند و پس از ۵۰ روز بازداشت، به‌طور موقت آزاد شدند. خانم صادقی در شامگاه چهارشنبه ۱۷ مرداد، که در ایران به عنوان «روز خبرنگار» شناخته می‌شود، در صفحه‌ی شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که برای روز ۲۴ مردادماه به دادگاه انقلاب فراخوانده شده‌اند.

آرش قلعه‌گلاب، روزنامه‌نگار و طنزنویس آبادانی، نیز که در خردادماه ۱۴۰۱ پس از فروریختن ساختمان متروپل آبادان به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش بازداشت شده بود، یکی از احضارشدگان به این دادگاه است.

این احضارها در شرایطی انجام می‌شود که پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، فشار بر روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای شدت گرفته است. در همان روز ۱۷ مرداد سال گذشته، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با اشاره به بازداشت بیش از یکصد خبرنگار و روزنامه‌نگار تأکید کرد که «دوران سیاه روزنامه‌نگاری» همچنان ادامه دارد. روزنامه هم‌میهن نیز در گزارشی فهرستی از ده‌ها خبرنگار بازداشت شده را منتشر کرد که دست‌کم ۷۶ نفر از آن‌ها پس از آغاز این اعتراضات در ایران بازداشت شده‌اند.

علت دقیق این احضارها هنوز مشخص نیست، اما سابقه فعالیت‌های رسانه‌ای و انتقادی این افراد، نشانه‌ای از استمرار فشارهای امنیتی و قضائی بر فعالان اجتماعی و فرهنگی است.

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا