اخباراخبار ايران

غارت اموال ملت بلوچ و اخراج گسترده نیروهای بومی در معدن تیتانیوم کهنوج توسط حکومت تهران

به گزارش منابع بلوچ شرکت بهره‌بردار از معدن تیتانیوم کهنوج، یکی از بزرگترین ذخایر تیتانیوم خاورمیانه، اقدام به اخراج گسترده نیروهای بومی کرده است.

این تصمیم در پی نگرانی از تکرار اعتراضات نیروهای مشابه آنچه در معدن رمشک رخ داد، اتخاذ شده و موجی از نگرانی را در میان اهالی منطقه به راه انداخته است.

یک منبع مطلع در این خصوص گفت: «کارگران اخراجی با ارسال پیام‌هایی اعتراضی، خواستار ادامه کار در معدن خود و پرداخت پورسانت به شرکت شده‌اند، به شرط آنکه اجازه یابند در منطقه خود به کار مشغول شوند.»

وی افزود: «بیکاری گسترده ناشی از این اخراج‌ها، ترس آن را افزایش داده که جوانان بومی به ناچار به مشاغلی پرخطر مانند سوخت‌بری و قاچاق مواد مخدر روی آورند و در نتیجه آمار اعدام‌ها نیز افزایش یابد.»

بنابر این گزارش‌، سودآوری معدن تیتانیوم کهنوج به اندازه‌ای است که می‌تواند به توسعه منطقه کمک بسیاری کند، اما مردم بومی همچنان در فقر مطلق به سر می‌برند و بسیاری از آن‌ها در کپر زندگی می‌کنند.

معدن تیتانیوم کهنوج با وسعت ۴۰ کیلومتر مربع در ۲۵ کیلومتری جاده کهنوج به بندر عباس قرار دارد که ذخیره قطعی ۱۵۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۲۴۰ میلیون تن برای آن برآورده شده است.

تیتانیوم این معدن با عیار ۴۶ درصد، عیار سنگی ۵.۵ و عیار آبرفت ۳.۲ جزو بهترین معادن خاورمیانه از نظر عیار و ذخیره است.

۹۰ درصد کاربرد تیتانیوم در رنگ دانه ماده اولیه رنگ و ۱۰ درصد فلز است که فلز آن برای تجهیزات پزشکی و هوافضا استفاده می‌شود و فلزی استراتژیک به شمار می‌رود. این در حالی است که مردم بومی هیچ نفعی حاصل از این صنعت نمی‌برند.

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا