اخباراخبار اهوازاخبار ايران

آزادی طاهره نوروزی، شهروند بهائی،ساکن آبادان با تودیع قرار وثیقه

طاهره نوروزی، شهروند بهائی ساکن آبادان که به تازگی به شیراز تغییر محل زندگی داده بود روز جمعه یکم تیرماه ۱۴۰۳، از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد. آزادی خانم نوروزی با تودیع وثیقه صورت گرفته است.

طاهره نوروزی، مادر دو فرزند شش ساله و دو ساله، است که هشت سال گذشته را در آبادان ساکن بوده است و به تازگی به شیراز تغییر محل سکونت داده بود  اما همسر وی همچنان ساکن آبادان است  .وی در تاریخ بیستم خردادماه توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شده بود. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی، ضمن تأیید این خبر گفت: صبح یکشنبه بیستم خردادماه، شش تن از مأموران امنیتی با مراجعه به منزل خانم نوروزی، او را بازداشت کردند. همچنین ماموران اقدام به تفتیش محل کرده و تعدادی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه، لپ‌تاپ، کتاب و عکس های او را ضبط کردند.
شهروندان بهائی در جغرافیای ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند. این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی، بیش از سیصد هزار نفر بهائی در جغرافیای ایران زندگی می‌کنند، اما قانون اساسی ایران تنها اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت می‌شناسد و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل، حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض می‌شود.

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا