اخباراخبار ايراناخبار جهان عرببین الملل

چین بار دیگراز مالکیت امارات برجزایر سگانه حمایت کرد

همزمان با ادامه سیاست «نگاه به شرق» تهران و ادعای حکومت مبنی بر دوستی نزدیک با چین، پکن بار دیگر در بیانیه‌ای از مالکیت ارضی امارات متحده در خصوص جزایر سه‌گانه امارات در خلیج عرب حمایت کرد.

وزارت امور خارجه حکومت تهران سفیر چین در تهران را احضار کرد تا اعتراض خود را نسبت به بیانیه‌ای که توسط چین و امارات صادر شده و به حاکمیت ابوظبی بر سه جزیره اماراتی در خلیج  که تحت اشغال ایران هستند، ابراز کند.

خبرگزاری‌های حکومتی تهران گزارش دادند که با «تکرار حمایت دولت چین از ادعاهای بی‌اساس مندرج در بند ۲۶ بیانیه پایانی نشست مشترک جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی» مراتب اعتراض تهران به سفیر چین اعلام شده است.

این نخستین بار نیست که چین از حقانیت مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه حمایت می‌کند.

حکومت تهران از سال ۱۹۷۱ این سه جزیره اماراتی یعنی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را اشغال کرده است. با وجود مطالبه امارات مبنی بر حق حاکمیت بر این جزایر، ایران از تحویل آن‌ها به امارات خودداری می‌کند.

چین در بیانیه‌ای مشترک که توسط خبرگزاری رسمی امارات “وام” منتشر شد، حمایت خود را از تلاش‌های امارات برای حل این مناقشه از طریق مذاکرات دوجانبه و بر اساس قوانین بین‌المللی اعلام کرد.

این جزایر از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار هستند، زیرا ایران آن‌ها را در مسیر منتهی به تنگه هرمز استراتژیک که یک گذرگاه حیاتی برای انتقال نفت جهانی است، اشغال کرده است.

ابوظبی تأکید می‌کند که این جزایر پیش از آنکه ایران به‌زور آن‌ها را تصرف کند، جزئی از خاک امارات بوده‌اند.

 

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا