اخباراخبار ايران

وکیل «کیوان صمیمی» روزنامه نگار 74 ساله: روشن نیست او را کجا برده‌اند

وکلای کیوان صمیمی می‌گویند او را به زور و تحت فشار نهادهای امنیتی از اوین به کرج منتقل کرده‌اند. مشخص نیست این کنشگر و روزنامه‌نگار سالخورده و بیمار در کدام زندان کرج نگاهداری می‌شود؛ رجایی شهر یا قزلحصار.

مصطفی نیلی و محمود بهزادی راد، وکلای مدافع کیوان صمیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی امتداد، جزییات انتقال موکل خود، کیوان صمیمی، را شرح داده‌اند. صمیمی که ۷۴ سال دارد و درگیر بیماری‌های قلبی، کلیوی و ریوی است، ۲۹ دی بدون استعلام از پزشکی قانونی، از زندان اوین به کرج منتقل شد. هنوز اما روشن نیست او در کدام زندان کرج به سر می‌برد؛ رجایی شهر یا قزلحصار.

مصطفی نیلی می‌گوید، در یک تماس ناشناس با فرزند کیوان صمیمی گفته‌اند که او در یکی از کلانتری‌های کرج است تا به ندامتگاه مرکزی (قزلحصار) منتقل شود: «با تماس‌ها و پیگیری‌هایی که از طریق هم‌بندی‌های او داشتیم متوجه شدیم که موکلم حتی موفق نشده هیچیک از وسایل خود از جمله داروهایش را با خود ببرد.»

نیلی افزوده که انتقال موکلش با زور و خشونت صورت گرفته و در این زمینه به صحبت‌های قبلی صمیمی استناد کرده که انتقال خود به زندان رجایی‌شهر را غیرقانونی خوانده و گفته بود حاضر به تمکین از این تصمیم نیست. او با اشاره به ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری گفته که تبعید صمیمی غیرقانونی است و تحت فشار نیروهای امنیتی انجام گرفته است.

طبق ماده یاد شده، هر کس مرتکب جرم شده و محکوم شده، بایستی دوران حبس خود را در زندان شهر محل وقوع جرم بگذراند.

محمود بهزادی‌‌راد نیز به استدلال دیوان عالی کشور استناد کرده که در جواب درخواست اعاده دادرسی، اذعان کرده که یک نفر نمی‌تواند به تنهایی اجتماع و تبانی انجام دهد: «اما رئیس شعبه ۵۴ تجدیدنظر علاوه بر عدم پذیرش استدلال دیوانعالی کشور، از اعمال ماده ۵۰۳ در راستای عدم تحمل کیفر و مسائل پزشکی کیوان صمیمی خودداری کرده است. موکلم این برخورد را شخصی میداند.»

مطفی نیلی گفته که تبعید کیوان صمیمی به استان البرز یک “مجازات مضاعف” و خلاف قانون است؛ مجازاتی که هم موکل و هم خانواده او را هدف گرفته است.

کیوان صمیمی پس از مرگ بکتاش آبتین، نامه‌ای با عنوان “قتل شبه عمد” نوشت و با هشدار نسبت به تکرار این فجایع، خواهان شکسته شدن سکوت در این قبیل شرایط شد. پس از این نامه او را تهدید کرده بودند که از اوین به جای دیگری تبعید خواهد شد.

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا، رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و عضو شورای فعالان ملی‌مذهبی ایران است. او خرداد ۹۹ در ارتباط با پرونده تجمع روز کارگر در سال ۹۸، به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به سه سال زندان محکوم شد. این حکم در آذرسال ۹۹ و در اوج شیوع کرونا اجرایی شد.

کانون نویسندگان ایران و کمیپن حقوق بشر ایران هشدار داده‌اند که جان کیوان صمیمی در خطر است.

موضوعات ذات صلة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا