غير مصنف

کاهش 35 درصدی تقاضای مواد غذایی در ایران به‌دلیل گرانی‌های لجام‌گسیخته

با افزایش لجام گسیخته قیمت مواد غذایی در ایران، بسیاری از مردم‌ ضمن کاهش تقاضای مواد غذایی خود، به تغییر الگوی غذایی و سبد خرید کالاهای اساسی خویش اقدام کردند.

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بُنکداران مواد غذایی در ایران، روز جمعه 4 تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا»، با تاکید بر کاهش قدرت خرید مردم گفت: «به طور کلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 35 درصد کاهش تقاضای مواد غذایی را تجربه کردیم. افزایش افسانه‌وار قیمت‌ها در سه سال گذشته که 200 تا 300 درصد بوده است، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.»

حسنی ضمن اشاره به تغییر الگوی خرید مواد غذایی بیان کرد: «بیشتر اقشار آسیب‌پذیر مصرف برنج خود را کاهش داده و به کالاهای ارزان ‌قیمت‌تری مانند ماکارونی روی آورده‌اند. بنابراین می‌توان گفت در این شرایط نوع، الگوی تغذیه و خرید مواد غذایی تغییر می‌کند.»

او‌ نقش گرانی‌های فراینده در تغییر الگوی غذایی مردم‌ ایران را با اهمیت دانست و افزود: «وقتی برنج نسبت به دو سال گذشته 200 درصد گران می‌شود مردم نوع تغذیه خود را کمتر کرده تا هزینه کمتری کنند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند.»

دبیر بنکداران مواد غذایی به فروش اجباری برنج خارجی در کنار روغن توسط شرکت‌های پخش کننده دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: «شرکت‌های پخش‌کننده، برنج خارجی را به اجبار همراه با روغن به بنکداران می‌فروشند. برای مثال اگر بیش از میزان مشخصی روغن بخواهیم باید در کنار آن 1 تن برنج هندی به صورت اجباری بخریم.»

حسنی با بیان این که «قیمت برنج خارجی در بازار از 19 هزار تومان تا 24 هزار تومان در نوسان است»، به افزایش قیمت روغن اشاره کرد و گفت: «با افزایش 35 درصدی روغن از اوایل خرداد، تقاضای خرید از طرف مردم نیز کاهش پیدا کرد.»

پیش از این مرکز آمار ایران، در گزارش ماهانه خود خبر داد که نرخ تورم خردادماه در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 43 درصد افزایش یافته است. این رقم بالاترین میزان تورم سالانه در ایران در 25 سال گذشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای در خرداد 1400 روند افزایشی گرفته و به 47.6 درصد رسیده است.

در ارقام جدید مرکز آمار ایران از تورم اقتصادی در کشور، بالاترین نرخ تورم به گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیت» تعلق دارد.

پیشتر عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی ایران و نامزد شکست خورده انتخابات اخیر، هدف تورمی بانک مرکزی را 22 درصد اعلام کرده بود. اما نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، دو برابر رقم هدف‌گذاری شده از سوی بانک مرکزی است.

موضوعات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى